News Created with Sketch. Geplaatst op:
.

Dyslexie op het werk; gewoon anders

Wat als jouw brein net anders werkt? Dyslecten hebben hier van jongs af aan mee te maken. Zij hebben de uitdagingen die dit met zich meebrengt zelf ondervonden. Wist je dat dyslecten hierdoor andere talenten en vaardigheden sterker ontwikkelen dan mensen zonder dyslexie? Maken jullie op het werk goed gebruik van elkaars talenten?

Bij mensen met dyslexie gaat het brein net iets anders om met inkomende prikkels dan bij anderen. Daardoor ontwikkelen dyslecten andere talenten en vaardigheden sterker dan mensen zonder dyslexie. Ze zijn vaak sterker visueel en auditief ingesteld, kunnen goed luisteren en zijn creatief. Beeldend denken en vertalen naar de praktijk, innovatief en vernieuwend, tekenen en rekenen zijn vaak sterk ontwikkelde talenten. In plaats van iemand opzij te zetten omdat hij moeite heeft met teksten, kun je hem beter ergens bij betrekken omdat hij een innovatieve kijk heeft. Maken jullie op het werk goed gebruik van elkaars talenten?

Deuk in het zelfvertrouwen
1 op de 10 mensen heeft een vorm van dyslexie of een anders werkend brein. In het basisonderwijs rollen jonge kinderen met een anders werkend brein nog steeds van de ene faalervaring in de andere. Voor veel kinderen levert dit een deuk op in hun zelfvertrouwen. Sommige kinderen worden als dom, lui of ongemotiveerd bestempeld, omdat ze onvoldoende zouden laten zien dat ze echt hun best doen. Bij kinderen met dyslexie is er echter een heel andere reden voor dat ogenschijnlijk ongemotiveerde gedrag. Het onderwijsaanbod bestaat namelijk vooral uit het het lezen van teksten. Daarnaast is de schriftelijk toets ook nog altijd het meest gebruikt en dat is nu net iets wat hen niet gemakkelijk afgaat. Kortom, niet alleen het zelfvertrouwen raakt beschadigd, maar ook de eigenwaarde en de inschatting van wat je allemaal kunt bereiken kan hierdoor worden afgezwakt. Een zwak zelfbeeld kan het gevolg zijn.

Erkenning en herkenning
Gelukkig is er de afgelopen jaren in positief opzicht veel veranderd in het onderwijs. Er is er meer aandacht voor de erkenning en herkenning van dyslexie. Maar onder dyslecten bestaan nog altijd de risico’s van onderschatting en gebrek aan zelfvertrouwen.
 

Wat voor dyslecten geldt, gaat ook op voor mensen met bijvoorbeeld een vorm van autisme, adhd of een ander ‘label’. Ze kennen allemaal een uitdagingen-kant maar zeker ook een talenten-kant. Wanneer we anders werkende breinen leren accepteren, kunnen we voor iedere medewerker bekijken: wat heb jij nodig om in zelfvertrouwen te kunnen werken, leren en je volle potentie te bereiken? Want ook deze medewerkers kunnen alles worden en bereiken wat ze maar willen. Ook al hebben ze misschien een aangepaste benadering of werkwijze nodig.

Wellicht herken je dit op jouw werk? Het helpt om met kleine aanpassingen te zoeken naar wat wel werkt. Altijd autocorrectie gebruiken, spraaksoftware gebruiken, ezelsbruggetjes bedenken of andere creatieve manieren van woordgrappen, woordspelingen of rijmvorm kunnen helpen nieuwe dingen te leren of te onthouden. Ook door samen te brainstormen en juist de andere talenten te benutten en verder te prikkelen, stimuleer je de groei en ontwikkeling.

Wat zijn jouw tips en ervaringen?
Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Je kunt deze delen via info@schavenaanjouwtoekomst.nl of bespreek dit met Jouw Toekomst Adviseur.