News Created with Sketch. Geplaatst op:
20-09-2021
.

“Meer kans op een fijne baan”

Jochem zit op de praktijkschool en loopt 2 dagen per week stage in de meubel- en interieurbouwbranche. Doordat Jochem anders leert, helpt de goede begeleiding vanuit school en op zijn stageplek hem niet alleen bij zijn praktische ontwikkeling, maar ook bij de ontwikkeling van zijn sociale vaardigheden.

Jochem is 15 jaar en werkt nu 2 dagen per week in de meubel- en interieurbouwbranche. Jochem zit op de praktijkschool sector Hout. Wat houdt dit in?
Zijn praktijkschoolmentor vertelt dat zijn manier van leren anders is namelijk  door zelf te doen en te ondervinden en niet zozeer door de theoretische onderbouwing. “Onze praktijkschool is volledig ingericht op kinderen met een scholingsbelemmering. Er worden voor allerlei beroepsrichtingen praktijklessen aangeboden in combinatie met stages bij werkgevers. Voor 15-jarigen is dit 2 dagen per week, voor 16-jarigen 3 dagen per week en voor 17- en 18-jarigen 4 dagen per week. In het kader van sociaal en inclusief werkgeverschap is het mooi als je de mogelijkheid en begeleiding aan een leerling kunt bieden. Zo worden de kansen voor hen deel te nemen aan het arbeidsproces en op een leuke en fijne baan vergroot.”

Jochem heeft een super stageplek gevonden en krijgt fijne begeleiding. Hoe gaat het op zijn stageplek?
Stagebegeleider Carlo: “Het werk als interieurbouwer is heel complex en daarom leert Jochem in kleine stapjes en helpt hij mee waar hij kan. Hij is heel trots op het feit dat hij de boven-frees goed onder de knie heeft, want daar maakt hij de mooiste dingen mee. Jochem is heel loyaal en bereidwillig. Hij vraagt uit zichzelf wat hij nog meer kan doen als hij het werk af heeft en levert veel hand- en spandiensten aan collega’s.”
“De begeleiding van een stagiair van de praktijkschool vraagt aandacht,” aldus Carlo. “De coaching is een combinatie van enerzijds oprechte aandacht geven, verbinding maken en veiligheid bieden en anderzijds een passende uitdaging bieden op het werk. Het allerbelangrijkst is dat Jochem zich gezien en gehoord voelt en van daaruit gaan we in kleine stapjes op zoek naar de mogelijkheden in zijn ontwikkeling. Mijn ervaring leert dat een kleine verandering in het werk niet vanzelfsprekend is voor Jochem. Dus pas ik mijn communicatie aan en geef ik bewust eenvoudige toelichting of feedback. En als er iets niet helemaal goed gaat, probeer ik zijn inzicht in het werk te vergroten door te vragen: Hoe zou t volgens jou beter kunnen?”

Jochem gaat graag naar zijn stageplek en vindt het leuk om met zijn collega’s te zijn. Deze manier van werken is helemaal goed voor hem. Niet alleen voor de praktische ontwikkeling maar zeker ook voor zijn sociale vaardigheden, zijn zelfbeeld en eigenwaarde.