“Fouten maken mag”

Bij Harmeling Interieurs in Rijssen lopen momenteel 17 leerling meubelmakers rond. 5 van hen werken er via een samenwerkingsverband dat de deelnemende bedrijven zelf in het leven riepen. Elk half jaar werkt de leerling voor een ander leerwerkbedrijf. Na 2 jaar heeft hij bij uiteenlopende interieurbouwbedrijven gewerkt en kan hij beslissen bij welk bedrijf hij wil solliciteren. Niels Zoeteweij werkt volgens deze constructie bij Harmeling. Meubelmaker Wouter Voerknecht is zijn leermeester.

Wouter, hoe ben jij in dit vak terechtgekomen?
“Ik heb altijd met mijn handen gewerkt. Ik ben begonnen in de scheeps- en interieurbouw. Tijdens de crisis van 2013 heb ik anderhalf jaar voor een interieurbouwer gewerkt en daarna ben ik bij Harmeling begonnen. Het leermeesterschap is vanzelf gegroeid. Als we hier leerlingen hadden, zeiden ze: ‘Loop maar met hem mee.’ Later heb ik  een praktijkopleiders cursus gevolgd en nu ben ik officieel 1 van de 6 leermeesters bij Harmeling. Het is leuk om te doen. Er is een groot verschil tussen hoe leerlingen binnenkomen en hoe ze weggaan. Ik vind het mooi om daar een bijdrage aan te leveren. Ik beperk me dan niet tot de technische zaken. Het is ook belangrijk dat die jongens leren hoe ze zich op de werkvloer bewegen. Het gaat dan ook over zaken als op tijd komen en je aan afspraken houden.”

Niels, waarom heb jij voor de interieurbouw gekozen?
“Ik ben begonnen met de opleiding verpleegkunde omdat veel mensen in mijn familie in de zorg werken. Ik kwam er al snel achter dat dat eigenlijk niet iets voor mij is. Via een uitzendbureau ben ik toen voor Harmeling gaan werken. Ik begon in de logistiek en montage op locatie. Daar haal ik veel voldoening uit. Lekker met je handen bezig zijn. Ik werk nu 4 dagen per week en ga 1 dag naar school. 5 dagen naar school zou ik niet meer kunnen. Op mijn werk kan ik mijn concentratie er beter bij houden.”

Wouter, hoe ga je als leermeester aan de slag?
“In het begin is het een altijd een beetje uitproberen. Ik vraag wat een leerling hiervoor heeft gedaan en bekijk wat hij kan. Ik laat hem diverse dingen doen waarbij hij verschillende gereedschappen moet gebruiken. Gaat het niet goed, dan bespreek ik hoe het beter kan. Bij Harmeling werken we nu aan een groot project voor Rituals. Daarvoor werken we met behang met een structuur. Dat moet je goed aftekenen. Als je dat voor het eerst doet, zoals Niels, dan moet ik daar als leermeester wel goed bijblijven. Fouten maken mag, dat hoort er ook bij, daar is Niels tenslotte leerling voor. Samen proberen we er het beste uit te halen. Momenteel heb ik enkele jongens onder mijn hoede. Veel leerlingen lopen mee in het project voor Rituals. Ik ben dan vooral bezig met aansturen.”

Niels, hoe ervaar jij dit leertraject?
“Ik heb snel veel gereedschap en machines leren kennen. In het begin had ik meer tijd nodig voor bepaalde werkzaamheden, maar naarmate ik het vaker doe, word er steeds handiger in. Ik leer elke dag wat nieuws. Ik denk dat ik uiteindelijk in de eindmontage op locatie wil werken. Dan monteer je de meubelen die op maat gemaakt zijn in de werkplaats bij de opdrachtgever op locatie. Je bent als monteur de laatste in de ruimte voordat de opdrachtgever de ruimte gaat gebruiken. Dat is echt super. Binnen de projecten van Rituals is er ook veel repeterend werk. Als eerstejaars leerling start je daarmee. In begin leuk, maar nu ik steeds meer leer zou ik wat meer variatie en specifieker maatwerk willen.”

Wouter: “Je begint natuurlijk onderaan de ladder. Naarmate je meer vaardigheden krijgt, krijg je ook meer maatwerk te doen. Als je daarmee zou beginnen, verzuip je erin en leer je de basis niet goed. De snelheid waarmee je op de ladder stijgt heb je zelf in de hand. Als je dingen aanneemt en je vraagt veel, dan ga je sneller omhoog. Ik heb vrij snel in de gaten of iemand gemotiveerd is. En ja, ik heb ook wel eens iemand geadviseerd om een ander  beroep te kiezen. Daar kan je maar beter eerlijk over zijn.”

Ted Tibben, hoofd bedrijfsbureau: “We willen het beste leerwerkbedrijf van Salland en Twente zijn. Voor de jongeren is het best moeilijk om op jonge leeftijd al een beroepskeuze te maken. De keuze is immers reuze. Doordat jongeren vooraf vaak geen idee hebben welke opleiding ze kiezen, haken er al veel af gedurende de opleiding. Soms al voor de kerst. Dat is erg jammer. Daarom proberen wij ons op verschillende manieren te profileren en goede voorlichting te geven. Zo geven we presentaties en rondleidingen aan VMBO en MBO scholen. Geïnteresseerde leerlingen kunnen ook 1 of meerdere dagen bij ons ‘snuffelen’ via een snuffelstage. Een meubelopleiding kun je zowel via een BOL als een BBL opleiding volgen. Een BOL-leerling gaat naar school en loopt enkele weken stage bij een interieurbedrijf. BOL staat voor Beroeps Opleidende Leerweg. BBL betekent Beroeps Begeleidende Leerweg. Een BBL-leerling werkt 4 dagen per week bij een interieurbedrijf en gaat 1 dag per week naar school. Als BBL-leerling heb je nóg een keuze, dat is werken via het samenwerkingsverband. Dan ga je elk half jaar naar een ander leerwerkbedrijf. Of je werkt  gedurende je gehele opleiding rechtstreeks bij 1 leerwerkbedrijf. BBL-leerlingen zoals Niels, maken hun opdrachten digitaal in Learnbeat. Als leerwerkbedrijf zien we precies welke modules hij heeft gevolgd, wat hij kan en wat hij nog moet leren. Dat werkt heel prettig.”

Wouter: “Motivatie is het belangrijkst. Zelf haal ik veel voldoening uit mijn werk. En het is geweldig als opdrachtgevers je werk zo waarderen dat ze gebak sturen. Als ik in de stad ben, vind ik het nog steeds leuk om winkels binnen te lopen waar wij aan hebben gewerkt.”

Ted, lachend: “Dat is precies de reden waarom mijn vrouw niet meer met mij wil winkelen.”

Harmeling Interieurs uit Rijssen bouwt interieurs voor de retail, projecten en woningen. Daarbij is er veel aandacht voor circulariteit. Het bedrijf telt 130 medewerkers. Meer zien? In dit YouTube filmpje vertelt Wouter meer over zijn werk als leermeester.