News Created with Sketch. Geplaatst op:
11-06-2021
.

Afvallen? Dit zijn de meest gemaakt fouten

Wil je nog even snel een paar kilootjes kwijt voor de zomer? Je bent niet de enige. Toch behaalt niet iedereen het gewenste strandlichaam. Waar gaat het mis?

Je eet te veel calorieën

Het is heel simpel: als je wil afvallen dan is het zaak meer calorieën te verbranden dan je eet. Als je lichaam meer calorieën nodig heeft, spreekt het je reserves aan en val je dus af. Om dit voor elkaar te krijgen is het een goed idee bij te houden wat je eet. Hoe nauwkeuriger je dat doet, hoe groter de kans op succes. Zo krijg je namelijk veel inzicht in welke producten veel calorieën bevatten. Er bestaan veel goede apps waarmee je makkelijk je voedingsinname kunt bijhouden, bijvoorbeeld Myfitnesspal, Mijn Eetmeter en SamenGezond.

Je wil te snel

Misschien ben je te laat begonnen om deze zomer nog strandproof te worden. Toch is het geen goed idee om jezelf uit te hongeren met een crashdieet. Een crashdieet is per definitie ongezond. Je neemt onvoldoende voedingsstoffen tot je, hebt constant honger en je wordt chagrijnig. Ook is het risico groot dat de kilo’s die je in korte tijd verliest er ook in korte tijd weer aanzitten. Als je duurzaam wilt afvallen, moet je de tijd nemen en realistische doelen stellen.

Je eet onvoldoende vezels

Vezels zijn niet alleen van belang om je spijsvertering op gang te brengen, ze versterken ook het immuunsysteem. Ook zorgen vezels voor een verzadigd gevoel. Vezels vallen onder de  koolhydraten. Het is lange tijd in de mode geweest om geen of minder koolhydraten te eten omdat je er dik van zou worden. Dat is een fabel. Als je koolhydraten met mate eet word je er niet dik van. Net zoals dat geldt voor fruit en vlees bijvoorbeeld. Eet dus met een gerust hart je boterhammetje. Kies dan wel voor bruinbrood, want daar zitten meer vezels en dus meer vitaminen en mineralen in.

Je gebruikt vooral lightproducten

Zoals met zoveel zaken in het leven moet het met lightproducten uit de lengte of uit de breedte komen. Zit er minder vet in een product, dan zit er waarschijnlijk meer suiker in. En andersom. Bovendien is een lightproduct een iets betere variant van een product dat sowieso veel calorieën bevat. Light chips is nog steeds chips, nietwaar? Leer jezelf aan om etiketten te lezen voor je iets in je winkelwagentje gooit en bestudeer het aantal calorieën. Kies in plaats van een lightproduct een gezonde variant, een paprika in plaats van paprika chips bijvoorbeeld.

Je beweegt niet

Je komt er niet als je alleen je voedingspatroon aanpast. Of het duurt op zijn minst langer. Met lichaamsbeweging verhoog je je stofwisseling. Het is verstandig je hierin te verdiepen voordat je van start gaat. Met de eerdergenoemde apps kun je ook bijhouden hoeveel calorieën je verbrandt met bewegen. Een uurtje wandelen is bijvoorbeeld niet voldoende om een frietje met mayo te verbranden. Daarvoor moet je minstens 8 kilometer hardlopen en 80 kilo wegen. Geen zin in of kan je dat (nog) niet, maak dan een andere voedingskeuze.