News Created with Sketch. Geplaatst op:
18-08-2021
.

2 weken niet sporten, hoe slecht is dat?

Als je tijdens je vakantie niet sport, dan heeft dat natuurlijk effect op je lichaam. Hoe slecht is het precies om 2 weken op je lauweren te rusten?

Als je tijdens je vakantie niet of nauwelijks beweegt, dan heeft dat effect op je lijf. Je conditie wordt minder en je spierkracht neemt af. De Engelsen noemen dat ‘detraining’. Misschien herken je wel dat je na de vakantie een stuk vermoeider bent na een uurtje sporten. Ben je tijdens je vakantie niet zuinig geweest met de hapjes en drankjes, dan ben je misschien ook nog wat aangekomen. Ook dat komt je conditie niet bepaald ten goede. Maar hoe slecht is zo’n korte sportpauze nu precies?

De mate van detraining hangt af van hoe getraind je bent. Ervaren sporters hebben er minder last van dan beginners. Zij hebben immers een betere cardioconditie en meer spierkracht. Als je zo’n 5 keer per week sport, dan richt een sportpauze minder schade aan dan wanneer je 1 tot 2 keer per week in de sportschool zit.

Ook de lengte van de periode waarin je niet sport bepaalt hoe ver je terugvalt. Als je een weekje niet sport, zal je conditie daar nauwelijks onder lijden. Krachtverlies begint meestal pas na een week of 2,5.

Dagelijks een half uur bewegen
Je kunt de terugval in conditie en kracht ondervangen door tijdens je vakantie in beweging te blijven. Als je dagelijks een half uur beweegt, dan duurt het 3 tot 5 weken voor je inlevert. Denk aan wandelen, core training of een potje strandtennis. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Houd wel altijd rekening met de temperatuur. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de warmte, begin dus rustig aan. Doe je aan teamsport, pak dan 2 weken voor de training weer begint de looptraining weer op. Loop 2 tot 3 keer in de week, dan kan je makkelijk aanhaken.

Stress
Als je af en toe een sportpauze inlast, kan dat dus geen kwaad. Even ‘niets moeten’ is sowieso goed voor je mentale gezondheid. Als je stopt met sporten omdat je het te druk hebt, is het iets anders. Stress kan ervoor zorgen dat je kracht sneller afneemt. Net zoals ziekte trouwens. Ook heeft een sportpauze meer effect op een ouder lichaam dan op een jonger lichaam.

Tot besluit: het effect van een sportpauze hangt natuurlijk ook samen met de invulling van je break. Leg je je sportschema 2 weken stil voor een feestvakantie met fast food, drank en weinig slaap dan heb je daar natuurlijk meer last van dan wanneer je 2 weken de natuur ingaat.

Gerelateerd Nieuws

Sporten is van levensbelang

Als je precies genoeg sport dan kan je de kans op een virale luch...
Lees meer