News Created with Sketch. Geplaatst op:
23-10-2020
.

Positief de herfst in

Wist je dat we gemiddeld zo’n 40.000 gedachten per dag hebben en dat bij gezonde en gelukkige mensen ongeveer 70% daarvan een negatieve lading heeft? Positiviteit is van invloed op ons geluksgevoel en welbevinden. Hoe kan je positiever denken in een wereld waarin negatief nieuws overheerst?

Ons brein is van nature gefocust omstandigheden negatief in te schatten. Hierdoor ben je waakzaam en alert. Als het nodig is, kan je op de vlucht slaan of aanvallen. Op die manier vergrootten mensen in de oertijd hun overlevingskansen. Dit instinct hebben we nog steeds met als nadeel dat we negativiteit intenser beleven dan positiviteit.

Als je manieren vindt om positiever te denken dan zal je merken dat je gemakkelijker verbindingen legt in zowel creatief opzicht als in contact met anderen. Bovendien groei je als persoon als je er een gewoonte van maakt om het geluk op te zoeken. Dit is goed voor je ontwikkeling op je werk, maar helpt je ook om vitaal en gezond door het leven te gaan.

Alle reden dus om te oefenen in positief denken. We zetten een aantal tips op een rij:

  1. Breng tijd door met positieve mensen, vrienden en familieleden. Hun energie kan die van jou versterken en andersom. Ook een huisdier kan een bijdrage leveren aan je geluk en welbevinden.
  2. Geef een positieve draai aan een gebeurtenis: accepteer de feiten en onderzoek de mogelijkheden.
  3. Leer negatieve gedachten te vervangen door positieve: wetenschappers ontdekten dat er ongeveer 3 tot 6 positieve emoties moeten zijn om het effect van 1 negatieve emotie ongedaan te maken. Dit werkt voor jezelf, maar ook voor anderen. Wees daarom niet zuinig met het geven van complimenten.
  4. Blijf vriendelijk: je krijgt meer gedaan en het kost je minder energie.
  5. Doe waar je goed in bent of ga doen waar je goed in bent.
  6. Zie je ideale toekomst voor je: het helpt je gedachten te ordenen en een positieve kijk te krijgen op het nu en je doelen voor de toekomst.
  7. Ga naar buiten: maak een wandeling in de natuur. Belafspraak tijdens het thuiswerken? Dit kan ook wandelend in de natuur. Oordopjes in en gaan!
  8. Lees quotes, tijdschriften, artikelen en boeken die jou helpen om positief te denken.
  9. Bewaak je grenzen en durf nee te zeggen.
  10. Begin en eindig te dag met je 3 zaken te bedenken waar je dankbaar voor bent.

 

Moet je dan als een positiviteitsgoeroe door het leven? Zeker niet! Realistisch denken heeft ook toegevoegde waarde. De werkelijkheid is nou eenmaal wat het is en niet wat je wilt dat het is. Accepteer dat en bedenkt wat je ervan wilt leren.

De volgende online cursussen uit de catalogus kun je gratis volgen: