News Created with Sketch. Geplaatst op:
29-01-2020
.

Wake-up call voor slaap

Herken je dat gevoel? ’s Morgens uitgerust wakker worden, op tijd opstaan en heerlijk uitgeslapen de werkdag beginnen. Helaas bestaat er ook een andere kant. Goed of slecht slapen maakt een wereld van verschil.

Wat doet slaap met je?

Slaap heeft direct effect op jouw gevoel, optimisme, inzetbaarheid en vitaliteit. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als je goed uitgerust bent, je veel creatiever en vriendelijker reageert. Je krijgt makkelijker dingen voor elkaar en je bent positiever. Wanneer je slaap tekort komt, ben je moe, prikkelbaar, minder geconcentreerd en negatief gestemd. Ongeveer 25% van de volwassen Nederlanders slaapt gemiddeld minder dan 6 uur per nacht. Zij geven hun nachtrust een 5. Mensen die meer dan 6 uur slapen scoren een rapportcijfer 7. Omdat je minder goed functioneert kost je slaapgebrek het bedrijfsleven en onze samenleving ook nog eens veel geld. Volgens onderzoek is dat zo’n 4 miljard euro per jaar.

Hoe kun je beter slapen?

Neem slapen serieus. Soms kan een kleine verandering in je leef- en slaapgewoontes grote gevolgen hebben. Probeer onderstaande tips eens:

  • Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op, ook in het weekend.
  • Slaap niet tussendoor en zorg dat je niet te lang in bed ligt.
  • Ontwikkel een vaste routine die je iedere avond volgt voor je naar bed gaat en probeer te ontspannen voor je gaat slapen. Misschien vind je het prettig om te lezen? Of wellicht wandel je graag met de hond buiten of drink je een glaasje warme melk? Zo kun je makkelijk de dingen van de dag loslaten.
  • Vermijd fel licht in het laatste uur voor je gaat slapen. Ook het licht van je mobiel, laptop of tablet hoort daarbij. Een donkere slaapkamer, goed matras en frisse lucht kan ook helpen.