Leefstijl

Je kunt gezond leven door gevarieerd te eten, niet te roken en voldoende te bewegen en te ontspannen. Als je gezond leeft, verklein je de kans op ziekten. Ook helpt gezond leven je om langer fit en inzetbaar te blijven. Bekijk deze 5 tips voor een gezonde leefstijl:

  1. Eet gezond
    Je zorgt goed voor jezelf als je gezond en gevarieerd eet. Door te eten volgens de Schijf van Vijf verklein je de kans op hart- en vaatziekten en kanker. Ook zorg je ervoor dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je verder niet te vaak kiest voor producten buiten de Schijf van Vijf is het makkelijker om een gezond gewicht te behouden. Dit filmpje vertelt je er meer over.Schijf van 5
  2. Blijf op gewicht
    Met een gezond gewicht loop je minder gezondheidsrisico’s. Je hebt een lagere kans op aandoeningen als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast zit je met een gezond gewicht lekkerder in je vel en je voelt je fitter. Je kunt eenvoudig meten of je een gezond gewicht hebt door je Body Mass Index (BMI) te bepalen. Op de site van het Voedingscentrum kun je je BMI-score bepalen. 
  3. Beweeg regelmatig
    Voor een gezond leven is bewegen belangrijk. Je voelt je fitter als je beweegt en het verlaagt ook de kans op bijvoorbeeld overgewicht en hart- en vaatziekten. Hoeveel je het beste kunt bewegen hangt af van je leeftijd. 






    Het advies voor volwassenen is: minstens 150 minuten matige of zwaar intensieve inspanning per week en minstens 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten. 
    Een stuk wandelen, hardlopen of fietsen, maar ook zwaardere huishoudelijke klussen, de hond uitlaten en in de tuin werken tellen mee als beweging. Doe wat jij leuk vindt en wat bij jou past. 
  4. Rook niet
    Als je gezond wilt leven, dan rook je niet. Niet roken draagt bij aan een betere gezondheid. Wil je stoppen (of gestopt blijven) kijk op Ikstopnu.nl voor tips. Vanaf 1 januari 2020 kan iedereen een gratis cursus stoppen met roken volgen via de ziektekostenverzekering.
  5. Ontspan voldoende
    Stress is slecht voor je gezondheid. Het kan je leven negatief beïnvloeden. Je bent vermoeid of gejaagd, maar ook verschijnselen als pijn in je nek of hoofd, misselijkheid en stijve spieren horen allemaal bij stress. De effecten van stress kun je verminderen door: gezond te eten, gezond eten, voldoende te bewegen en een goede nachtrust te pakken.

     

Beweegnorm

ECM cursussen 
Gezondheid en vitaliteit is een van de speerpunten van ECM. ECM biedt veel cursussen en webinars op het gebied van gezondheid en leefstijl. In de catalogus vind je cursussen die je helpen bij een gezonde leefstijl. Bij de Jouw Toekomst Adviseurs kun je ook met jouw vragen terecht als je wilt weten hoe je je leefstijl wilt verbeteren.