News Created with Sketch. Geplaatst op:
04-06-2021
.

Kom op, kick af!

Het Diabetes Fonds organiseert vanaf 7 juni voor de vierde keer de Nationale Suiker Challenge. Een week lang geen toegevoegde suikers eten en drinken. Doe jij mee?

Ruim 60% van de volwassenen in Nederland krijgt te veel vrije suikers binnen. Gemiddeld gaat het om zo’n 99 suikerklontjes per week. Hierdoor heb je meer kans op overgewicht, diabetes type 2, vermoeidheidsklachten, hoofdpijn en andere vervelende gezondheidsklachten. Mensen willen vaak wel stoppen met toegevoegde suikers maar weten niet hoe. De grootste valkuil is dat ze niet weten waar deze suikers in zitten. De week van De Nationale Suiker Challenge helpt je een eind op weg en je merkt al snel effect: meer energie!

De effecten van te veel suiker

Op lange termijn bestaat dus het risico op diabetes en andere gezondheidskwalen. Op korte termijn ga je door te minderen met suiker je fitter en energieker voelen. Door structureel te veel suiker kun je een tekort krijgen aan vezels, vitamines en mineralen. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor vermoeidheidsklachten of hoofdpijn. De suikerpieken en -dalen die je krijgt als je suikerrijke voeding consumeert, kosten je lichaam veel energie. Zodra je suikerrijke producten laat staan, is je suikerspiegel een stuk stabieler. Hierdoor kan je je energieker voelen.

Suiker zorgt er ook voor dat onze hersenen dopamine afgeven. Hierdoor voelen we ons tevreden en beloond en hebben we zin in nog meer suiker. Omdat we ons prettig voelen door het eten van suiker, kunnen we de neiging krijgen om vaker zoetigheid te eten of te drinken. Het is dus niet zo vreemd dat veel mensen het gevoel hebben dat ze verslaafd zijn aan suiker.

Etiketten lezen

Wil je weten of er toegevoegde suiker in een product zit? Bekijk dan de ingrediëntenlijst op het etiket. Hierin worden namelijk altijd de grondstoffen vermeld die in het product zitten. Als eerste op de ingrediëntenlijst staat altijd de grondstof vermeld waarvan het meeste in het product is verwerkt, en zo verder. Staat suiker of een andere benaming ervan vooraan in de lijst, dan is het een suikerrijk product.

Let ook op ingrediënten waarvan de naam eindigt op -ose, -siroop of -stroop. Dit zijn schuilnamen voor suiker. In de week van De Suiker Challenge ontvang je een volledige lijst met deze zogenoemde schuilnamen via de e-mail.

Tips en motivatie

Als je je aanmeldt via de website suiker-challenge.nl dan word je op een leuke en positieve manier geholpen om thuis eenvoudig gezonder te eten. Je ontvangt een digitaal magazine vol tips, inspiratie, interviews, gezonde recepten en je wordt gemotiveerd via social media en e-mail. Deelname is gratis en vrijblijvend.

Voor werkgevers is er zelfs een speciale toolkit waarmee ze hun werknemers op een leuke manier kunnen laten deelnemen aan de challenge. Leuk om samen met collega’s te doen en elkaar te motiveren.

 

Gerelateerd Nieuws

Energieboosters

Last van een middagdip? Blijf dan vooral weg bij de chocolaatjes ...
Lees meer

Doe de Gezondheidscheck

Als werknemer krijg je regelmatig een uitnodiging van je werkgeve...
Lees meer