News Created with Sketch. Geplaatst op:
22-07-2021
.

Rugpijn: 5 dingen die je moet voorkomen

Rugklachten worden in 95% van de gevallen veroorzaakt door overbelasting. Voorovergebogen werken, langdurig zitten, verkeerd tillen, rijdend materieel besturen en stress zijn de grootste risicofactoren. Waar moet je op letten?

Voorovergebogen werken:
Als je je wervelkolom langdurig en herhaald forceert kun je rugklachten krijgen. Dat ontstaat omdat je de natuurlijke kromming uit je wervelkolom haalt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je voorovergebogen werkt. Als je vooroverbuigt, maak je je wervelkolom bol, in plaats van hol. In sommige beroepen gebeurt dat wel 100 tot 1.000 keer per dag. Volgens deskundigen is de druk op de tussenwervelschijven dan maar liefst 6 keer groter dan wanneer je rechtop staat. Bij een zijwaartse buiging wordt de ruggenwervel nog meer belast.

 

Tip: Trek je navel in en span je buikspieren aan als je voorover bukt. Zo stabiliseer je je wervelkolom.

Langdurig zitten:
Ook als je zit, forceer je de holle stand van je wervelkolom. Je maakt een bolle rug waardoor de voorkant van je tussenwervel wordt samengedrukt, de achterkant wordt opgerekt en de druk op de tussenwervelschijven toeneemt. Op den duur kan dat pijnklachten geven.

Tip: Als je beweegt verplaats je de druk in je wervels. Loop elk half uur van je beeldscherm of bureau weg. Let er altijd op dat je rechtop zit en niet gaat hangen in je stoel.

Verkeerd tillen:
Als je verkeerd tilt dan kan dit niet alleen klachten geven aan je rug, maar ook aan je schouders, nek en heupen. Het is verstandig zoveel mogelijk tilhulpmiddelen zoals heftrucks en steekwagens te gebruiken. Kan dat even niet? Vraag je collega’s om hulp.

Tip: Gebruik 2 handen en sta met beide voeten op de vloer. Houd de last zo dicht mogelijk tegen je buik en probeer vanuit je benen te tillen.

Trillend materieel besturen:
Elke trilling zorgt ervoor dat je wervelkolom en de tussenwervelschijven worden samengedrukt en uitgerekt. Gebeurt dat jaren achtereen, dan kan de besturing van trillend materieel de slijtage van de wervelstructuren versnellen.

Tip: Rijd niet te snel. Zo heb je minder last van trillingen.

Stress:
Bij stress kan een verhoogde spierspanning ontstaan in je lichaam. Dat gebeurt als inspanning en ontspanning niet meer in balans zijn. Je lichaam heeft dan niet de gelegenheid om te herstellen. Hierdoor kunnen pijnklachten ontstaan.

Tip: Bewaak je belastbaarheid. Letterlijk en figuurlijk.

Bij rugpijn moet je het kalm aan doen tot de pijn over gaat. Het is belangrijk dat je niets forceert, maar je moet wel gewoon blijven bewegen. Als je actief bent, nemen je rugklachten namelijk sneller af. Bewegingen die extra pijnlijk zijn moet je vermijden. Ook is het zaak de risicofactoren van de overbelasting aan te pakken.

Wil je meer weten over hoe je lang en plezierig kunt werken? Neem dan contact op met Jouw Toekomst Adviseur. Hier kun je ook terecht als je bijvoorbeeld vragen hebt over opleidingen of jouw meubelpensioen.

Gerelateerd Nieuws

Verstandig tillen doe je zo

Til jij regelmatig zware voorwerpen? Dan loop je een groter risic...
Lees meer

Maak werk van je gewrichten

Bij een juiste werkhouding denk je vaak alleen aan het voorkomen ...
Lees meer